مرکز فرهنگی منطقه کفرین KAFFRINEکه در ژانویه 2023 افتتاح شده است، دارای یک کتابخانه کاربردی است که ساکنان منطقه کمتر از آن بازدید می کنند.

کتابخانه مرکز فرهنگی منطقه کفرین، مکانی برای دانش که ساکنان از آن دوری می کنند.

کتابخانه مرکز فرهنگی منطقه کفرین در سنگالکتابخانه مرکز فرهنگی منطقه کفرین در سنگال

عبدالرحمن دیالو، مدیر فرهنگسرای منطقه کفرین

مرکز فرهنگی منطقه کفرین KAFFRINEکه در ژانویه 2023 افتتاح شده است، دارای یک کتابخانه کاربردی است که ساکنان منطقه کمتر از آن بازدید می کنند و به گفته مدیر آن، این یک «نابسامانی» است.کفرین شهری در مرکز غربی سنگال است که در 50 کیلومتری شهر«کائولاک» و 655 هزار نفر جمعیت دارد.

 اتاقی که درخشش کاشی های درخشان آن گواه جدید بودن مکان است. با عبور از درب کتابخانه مرکز فرهنگی اجتماعی منطقه کفرین با قفسه‌هایی احاطه شده‌ که مجموعه‌های مختلفی از کتاب‌ها   خودنمایی می کنند. در وسط اتاق نسبتاً کوچک، اگر آن را با «مرکز فرهنگی بلز سنگور» مقایسه کنیم، صندلی های خالی از مردم به یک میز بزرگ و باریک می چسبند. در ادامه، در پشت اتاق، گوشه کوچکی برای کودکان تعبیه شده است، میز کوچکی وجود دارد که در آن انبوهی از ابزارها برای کارگاه های هنری قرار داده شده است. از بین بیست صندلی که در اتاق قرار دارد، تنها یک صندلی توسط مرد جوانی اشغال شده است. نشسته و خمیده، خودکار در دست چسبانده به گوشش، در مقابل انبوهی از کتاب هایی که با آنها مشورت می کند، گاهی یادداشت برداری می کند. وقتی به نزدیکش می‌رسی، این چهره کودکانه از دور بالغ‌تر به نظر می‌رسد. مرد جوانی که خود را معرفی می کند، در واقع یک معلم فلسفه است که در دبیرستان الحاجی ابراهیما با در محله «کونگهول» Koungheulخدمت می کند.« فاتو نیانگ»مدیر کتابخانه «کفرین» از این که این فضای  اسنادی و مکتوبات توسط جوانان و ساکنان منطقه مورد بی توجهی قرار گرفته است، به ما می گوید: "این مشکل کتابخوانی ماست؛ این واقعاً غم انگیز است، زیرا آنها صاحب این مکان هستند، آنها دلیل وجود آن هستند.» فاتو نیانگ» معتقد است: "اگر می خواهید به دنیای حرفه ای نفوذ کنید، نمی توانید کتابخانه را نادیده بگیرید". او از مشاهدات خود به این نتیجه می‌رسد: جمعیت، اهمیت کتابخانه را به نظر می‌رسد نادیده می‌گیرند."

یک عادت عمیقاً ریشه دار

بنابراین این امر مانع از ثبت تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در طول فعالیت های ارتقاء فضای کتابخانه می شود. ما گاهی اوقات می خواهیم فعالیت های انیمیشن، قرائت کتاب، مسابقات دیکته و غیره را سازماندهی کنیم. اما اغلب ما برای انجام این فعالیت ها ثبت نام کافی نداریم. با این حال، اشتراک گران نیست، فقط 500 فرانک سیفا(کمتر از یک یورو) در سال است.

«الحاج مبارا ویلان» Elhadj Mbara Wilane که اصالتاً اهل «کور بابو»روستایی در 7 کیلومتری «کافرین» در بخش «مبیرکلان» است، از زمانی که در طول تعطیلات در اختیار دارد برای انجام تحقیقات مربوط به پایان نامه خود استفاده می کند. برای انجام پروژه در زمینه «فلسفه«از زمانی که به این مکان رفته‌ام، جوانان زیادی را ندیده‌ام که به کتابخانه بیایند. با این حال، من این را برای آنها ضروری می دانم. او پیشنهاد می‌کند آنها می‌توانستند از این تعطیلات برای ارتقا آگاهی های خویش از اسناد و کتب استفاده کنند.   

دانشجوی دکترا معتقد است" خواندن کتاب به آموزش و انسانیت ما کمک می کند". به همین دلیل است که وقتی او به دپارتمان فلسفه دانشگاه شیخ آنتا دیوپ داکار راه پیدا کرد، پس از مشاهده تفاوت سطح بین خود و دانشجویان دیگر، بر اساس وظیفه یادگیری، بسیار تلاش و کوشش کرد.  من از همان سال اول به سرعت متوجه شدم که سطح بسیار پایینی دارم و نمی توانم با سایر همدرسانم از مناطق دیگر که خیلی خوب «فن بیان» را اجرا می کردند، رقابت کنم.  بنابراین شروع کردم به رفتن به کتابخانه دانشگاه و بعد از مدتی نتیجه داد و توانستم به بهترین شکل ممکن بحث کنم و افکار و مطالب خودرا بیان و مطرح کنم."

«الحاج مبارا ویلان» به این دانش آموزان، همچنان به ارائه نمونه هایی از حرفه خود برای ایجاد انگیزه در آنها ادامه می دهد. با این حال، تعداد بسیار کمی موفق به رمزگشایی معنای سخنرانی او می شوند. من برای آنها مثال می زنم تا آنها را وادار کنم از تلاش کرده و از دیگران پیشی بگیرند. من فکر می‌کنم که با دادن نمونه‌های خاص به آن‌ها برای دنبال کردن، در نهایت این عادت ریشه‌دار عدم علاقه به مطالعه را از ذهنشان خارج می‌کنند.

 کفرین در راه تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی سنگال است

«عبدالرحمن دیالو» مدیر مرکز فرهنگی-اجتماعی منطقه کفرین که به تازگی از  منطقه «متام» به «کفرین» منصوب شده است، وی در این مصاحبه به فعالیت فرهنگی منطقه و اهداف تعیین شده می پردازد.

منطقه کفرین از 11 تا 27 اوت میزبان مسابقات ملّی ورزشی و فرهنگی توسط «ارگان هماهنگ کننده امور ورزشی و فرهنگی» Oncav بوددر ژانویه 2023، میزبان جشنواره ملّی هنر و فرهنگ  (Fesnac) بودآیا کفرین به جام مقدس فرهنگی در سنگال رسیده است؟

متذکر می شویم که این دو رویداد مهمی است که امسال در منطقه برگزار شده است. اول، Fesnac که تمام 14 منطقه سنگال را گرد هم آورد و هنرمندانی را که از سرتاسر جهان آمده بودند، در بر گرفت. سپس مرحله کشوری که شاهد مشارکت تمامی محلات کشور بود. بنابراین ما به یاد داریم که در سال های گذشته ورزش بسیار برجسته تر بود و برای اولین بار متوجه شدیم که فرهنگ نقش مهمی در این بازی های "Navetanes" دارد. برای دستیابی به این نتیجه، مبلغ 25 میلیون فرانک سیفا از سوی وزارت فرهنگ و میراث تاریخی برای تامین مالی فعالیت های فرهنگی به دست اندرکاران این رویداد فرهنگی اعطا شد. علاوه بر این، یک برنامه فرهنگی توسط وزارتخانه برای زنده کردن این رویدادها تنظیم شده است. از طریق کنسرتی که در «مبیرکلان» برگزار شد و قبل از آن، سنگ بنای مرکز قرائت عربی-اسلامی در منطقه«فاس مختار» گذاشته شد. در این راستا نمایشگاهی با عنوان «نمایشگاه فازهای ملّی هنرهای تجسمی در کفرین» به مدیریت مرکز فرهنگی اجتماعی منطقه برپا شد. همچنین برای روز بعد مسابقات تئاتر برنامه ریزی شد که در آن گروه های مختلف از مناطق با موضوع سال «شهروندی فعال در خدمت توسعه»اجرا خواهند کرد. با این وجود، این فرصتی است برای ما تا نشان دهیم که فرهنگ می تواند به عنوان محرکی برای افزایش آگاهی در برابر خشونت عمل کند. منطقه کفرین منطقه مرکزی سنگال است.  بنابراین طبیعی است که میزبان این رویدادهای بزرگ باشد.  این ثابت می کند که این کشور به سرعت در حال توسعه از نظر فرهنگی، ورزشی و.. است.  همه اینها بخشی از بازاریابی سرزمینی منطقه است.  این شایستگی کل جمعیت Ndoucoumane است که تلاش و مبارزه می کنند. در نتیجه، این منطقه به عنوان نمونه ای از پاک ترین و خلاق ترین منطقه در سنگال ذکر می شود. ما امیدواریم که Oncav این ابتکارات را در نسخه های بعدی تداوم بخشد.

تا جایی که به مرکز فرهنگی اجتماعی کفرین مربوط می شود، نقشه راه خود را چگونه تعریف می کنید؟

ما در 15 ژوئن یک هفته بعد جشنواره موسیقی را برگزار کردیم و  سپس توسط وزیر فرهنگ «علیو سو» مورد استقبال قرار گرفتیم و او دستوراتی به ما داد و نقشه راه را به ما نشان داد.  ابتدا، یک تور گردشگری منطقه ای برای برقراری تماس و افزایش آگاهی از فرصت های بودجه در سطح وزارتخانه انجام دادیم. این به ما اجازه داد تا با بازیگران منطقه در مورد رسمی شدن یک ساختار فرهنگی گفتگو کنیم.  مشاهده شده که بسیاری از بازیگران از این پروژه ها بی بهره هستند. به عنوان مثال، بین سال های 2021 تا 2022، صندوق توسعه فرهنگ شهری (Fdcu) تنها یک پروژه را در سطح کفرین از مجموع 172 درخواست در سطح ملّی انتخاب کرده است. فکر می کردیم عادی نیستو  کفرین لیاقت بهتری را دارد و ما قصد داریم اوضاع را تغییر دهیم. ما تصمیم گرفتیم به سراغ فعالان فرهنگی برویم تا آگاهی آنها را افزایش دهیم و از آنها حمایت کنیم تا بتوانند روند نگارش پروژه های فرهنگی را درک کنند و در سازماندهی یک فعالیت با هدف گرفتن بودجه تسلط پیدا کنند. در این راستا، ما قصد داریم در ماه سپتامبر، یک دوره آموزشی در زمینه مدیریت پروژه های فرهنگی با مشارکت جشنواره آفریقا برگزار کنیم. در مهرماه کارگاه دیگری در ارتباط با مدیریت کلی یک فعالیت فرهنگی در نظر گرفته شده است. ما همچنین قصد داریم یک تیم عالی برای شرکت در سیزدهم دوره تشکیل دهیم. ما تصمیم گرفتیم به سراغ این فعالان فرهنگی برویم تا آگاهی آنها را افزایش دهیم و از آنها حمایت کنیم تا بتوانند روند نگارش پروژه های فرهنگی را درک کنند و در سازماندهی یک فعالیت با هدف گرفتن بودجه تسلط پیدا کنند.  در این راستا، قصد داریم در ماه سپتامبر، یک دوره آموزشی در زمینه مدیریت پروژه های فرهنگی با مشارکت جشنواره آفریقا برگزار کنیم و نسخه Fesnac در دسامبر در Fatick در کل دوست داریم فرهنگ در منطقه زنده شود.

در این پویایی، چشم‌اندازها چگونه شکل می‌گیرند؟

منطقه کفرین در حال قرار گرفتن خود در پیوند فرهنگی در سطح ملّی است. از سال 2008، سالی که کفرین به یک منطقه تبدیل شد، شرکت‌های تئاتر و بازیگران فرهنگی بیشتری وجود دارند که مسائل را درک می‌کنند و سعی می‌کنند فرصت‌ها را در سطح ملّی و بین‌المللی هدف قرار دهند. خوشحالیم که عوامل فرهنگی می توانند آثار را عرضه و در سطح بین المللی به ارزش چند میلیون دلار بفروشند. ما می توانیم به داشتن منطقه ای زیبا افتخار کنیم که در آن بازیگران چیزهای زیبایی را امتحان می کنند.  به هنرمندانی که همیشه در کفرین مانده اند توصیه می کنیم بیشتر کار کنند. فرهنگ سرا کار شبکه سازی را در محلات خاصی انجام خواهد داد که در مقایسه با سایر محلات کمی عقب هستند.  این امید وجود دارد که این منطقه بتواند به پایتخت فرهنگی کشور تبدیل شود. از نظر فرهنگی و تاریخی، موارد زیادی وجود دارد و منطقه کفرین در راه تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی سنگال است.

سایر مشکلات پیش روی فعالان فرهنگی در منطقه چیست؟

اولین مشکل مربوط به عدم آموزش است. سعی خواهیم کرد در این زمینه راهکارهایی ارائه کنیم.  مشکل دیگر به کمبود زیرساخت ها مربوط می شود. محیط ‌هایی که امروز وجود دارد شاید نسبت به چند سال پیش مجهزتر باشند، اما به نظر من، می‌توانیم وضعیت بهتری داشته باشیم.  فاقد یک مرکز فرهنگی مشهور با یک سالن بزرگ، یک اتاق کنفرانس بزرگ و یک استودیوی ضبط هستیم که بتواند مکانی برای جلسات و خلاقیت های هنری باشد. به همین ترتیب ما مکانی برای اجرای نداریم که بتواند کنسرت را برگزار کنیم. همه این کمبودها این سؤال را در مورد تدارکات و تجهیزات ایجاد می کند: چه چیزی برای انجام خوب کار شما ضروری است. با برنامه ساخت مراکز منطقه ای در کفرین، امید است که این آرزو به زودی محقق شود زیرا زمینه های اساسی در حال حاضر وجود دارد. در مورد حرفه ای سازی امور، ما سعی می کنیم بر روی آن کار کنیم و ارتباطات زیادی برای بهبود اوضاع ایجاد کنیم.

https://lesoleil.sn/centre-culturel-regional-de-kaffrine-la-bibliotheque-un-lieu-de-savoir-boude-par-les-habitants/

کد خبر 16907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =